LANGKAH MEMPERKASA PENDIDIKAN LUAR BANDAR
1.0 LANGKAH MEMPERKASA
PENDIDIKAN LUAR BANDAR
1.1
Membangunkan infrastruktur dan kemudahan di sekolah
Infrastruktur dan kemudahan di sekolah terutamanya di
kawasan sekolah luar Bandar amat penting. Hal ini dikatakan demikian kerana
infrastruktur dan kemudahan merupakan salah satu aspek yang utama atau
terpenting dimana ia dapat menjamin situasi pembelajaran murid yang berkesan
dan juga selesa. Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia perlu bertindak dengan
lebih agresif untuk memastikan infrastruktur dan kemudahan di sekolah luar
Bandar mampu dicapai dan juga ditingkatkan. Pihak Kementerian harus menjalankan
penyelidikkan yang lebih mendalam lagi bekaitan dengan infrastruktur dan
kemudahan di sekolah luar bandar dimana ia masih mempunyai jurang yang amat ketara
dengan sekolah di kawasan bandar. Pihak kementerian harus menyediakan kemudahan asas seperti bilik darjah, asrama, rumah guru, bekalan
elektrik dan bekalan air bersih di sekolah luar bandar seluruh negara. Selain
itu, pihak kementerian juga harus merangka strategi untuk meningkatkan lagi
jurang digital di sekolah luar bandar. Makmal komputer, menambah bilangan
komputer dan juga meningkatkan capai internet dan rangkai adalah perkara yang
wajar diambil kira oleh pihak kementerian. Hal ini dikatakan demikian kerana
pelajar di sekolah luar bandar kebanyakkannya sukar untuk mencari maklumat
tambahan dan mereka hanya bergantung kepada buku teks, buku rujukan dan juga
guru. Pihak kementerian harus memainkan peranan yang sangat penting untuk
menarik pelajar ke sekolah kurang pelajar dengan meningkat mutu infrastruktur
dan juga kemudahan dan menyediakan guru yang terlatih yang bersesuai opsyen
atau bidang. Oleh itu, infrastruktur dan kemudahan di sekolah boleh dikatakan
sebagai langkah memperkasa pendidikan di sekolah luar bandar.
1.2 Mengurangkan risiko keciciran pelajar di kawasan luar bandar
Masalah keciciran pelajar adalah salah satu masalah
yang menyebabkan pendidikan di luar bandar menjadi kurang berkesan berbanding
pendidikan di bandar. Masalah ini perlu dibendung atau diselesaikan kerana ia
membawa kesan yang sangat buruk kepada anak-anak masyarakat yang tercicir
disebabkan pelbagai masalah terutamanya melibatkan masalah kewangan dan juga
disebabkan tiada sokongan daripada ahli keluarga serta masalah kesihatan.
Pengurangan kadar keciciran di sekolah luar bandar dapat diatasi dengan
memperbanyakkan program-program motivasi dan menjalin permuafakatan dengan
warga sekolah, keluaga dan juga komuniti serta menguatkuasakan pendidikan
wajib. Selain itu, pihak kerajaan harus memandang masalah keciciran pelajar
adalah masalah yang serius. Pihak kerajaan harus menyediakan bantuan kewangan
agar pelajar-pelajar yang berasal dari keluarga yang kurang berpendapatan untuk
membantu mereka bersekolah. Pihak kerajaan juga harus memantapkan program
pendidikan bagi pelajar kurang upaya dimana sekolah-sekolah luar bandar perlu
diberi peluang untuk mewujudkan kelas bagi pelajar Autisme dan pelajar yang
mempunyai dua kecacatan. Ini akan dapat memasti pelajar yang mempunyai masalah
kesihatan akan dapat meneruskan pelajaran. Di kawasan luar bandar, ia banyak
didiami oleh Orang Asli dan juga Kaum Minoriti. Ini menunjukkan bahasa pihak
kerajaan harus mewujudkan atau mempekenalkan program khusus bagi Orang Asli dan
Kaum Minoriti agar mereka lebih tertarik untuk mendapatkan pendidikan. Oleh
itu, masalah keciciran pelajar perlu dikurangkan agar pendidikan di luar bandar
setaraf dengan pendidikan di bandar.
1.3 Meningkatkan bilangan guru terlatih dan mengikut opsyen di kawasa luar bandar
Guru merupakan salah satu faktor kepada kejayaan
pelajar. Di sekolah luar bandar, guru yang terlatih sanagt diperlukan. Hal ini
dikatakan demikian kerana guru yang terlatih akan dapat mendidik pelajar dengan
baik dan memastikan mereka menerima pendidikan yang secukupnya. Dalam hal ini,
pihak kerajaan harus mewajibkan guru baru untuk berkhidmat di awasan luar
bandar. Namun begitu, masih banyak guru menolak untuk berkhidmat di kawasan
luar bandar kerana dugaan dan halangan yang sangat besar. Berdasarkan situsi
ini, pihak kerajaan harus bijak mengatur langkah. Pihak kerajaan boleh
menambahbaik insentif khusus kepada guru yang mengajar di kawasan luar bandar.
Pemeberian asuran atau perlindungan perlu diberikan kepada guru di kawasan luar
bandar terutamanya guru yang harus menghadapi situasi sukar seperti perlu
menggunakan pengangkutan air dan berjalan kaki untuk sampai ke destinasi
pengajaran. Pihak kerajaan juga harus menyediakan rumah guru dengan kemudah
yang sempurna di kasawasan sekolah luar bandar. Pemberian insentif dan juga
ansuran atau perlindungan akan meningkatkan lagi semangat guru baru dan
mengurangkan rasa takut untuk menabur bakti dan meningkatkan pendidikan di
sekolah luar bandar agar dapat setanding dengan sekolah di kawasan bandar.
1.4
Mengadakan lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu-bapa di kawasan luar
bandar
Kawasan luar bandar kurang mempunyai pilihan
pendidikan kepada ibu-bapa diluar bandar. Pilihan seperti sekolah kemahiran
amat diperlukan di kawasan luar bandar kerana ia dapat menjamin masa depan
anak-anak luar bandar untuk menimba ilmu kemahiran dan menjadikan mereka antara
pekerja mahir di masa akan dating. Pihak kerajaan perlu mengkaji untuk
mewujudkan pelbagai jenis sekolah, aliran, mata pelajaran dan bidang pengkhususan.
Pihak kerajaan juga harus memperluaskan pelaksanaan mata pelajaran vokasional
(MPV) di sekolah-sekolah luar bandar. Hal ini akan dapat memastikan pelajar
luar bandar mendapat pendidikan sekaligus meningkatkan tahap pendidikan luar
bandar dari segi akademik dan juga kemahiran.
RUJUKAN
ZALIKA FARIDAH, KASSIM MOHAMAD,
JOHDI SALLEH, (2009), Memperkasakan pendidikan luar bandar, http://irep.iium.edu.my/11670/1/Procedng_-_Memperkasakan_Pend_Luar_Bandar.pdf [diakses pada 25
April 2021]
Hemalatha Santhiran [4 April
2018], Juaran Pencapaian pelajar sekolah bandar dan luar bandar, http://latha9220.blogspot.com/?m=1 [diakses pada 45 April 2021]
Zalika Adam, Faridah Kassim dan Mohamad Johdi Salleh (2009), Memperkasa pendidika luar bandar, http://docplayer.net/29928119-Memperkasakan-pendidikan-luar-bandar.html [diakses pada 25 April 2021
Comments
Post a Comment